|
 Ett Svenskt World of Warcraft-forum |
 |
| View previous topic :: View next topic |
| Är det okej att välja Need på Items för Trade ? |
| Javisst, Blizzard har öppnat för möjligheten. |
|
12% |
[ 1 ] |
| Nej, det är jämförbart med Ninjalooting. |
|
87% |
[ 7 ] |
|
| Total Votes : 8 |
|
| Author |
Message |
Midaros

|
Posted: Sun Oct 18, 2009 6:19 pm Post subject: Loot Regler |
|
|
Okej, jag skulle vilja veta vad ni andra tycker i den här frågan och ni får gärna ge en kommentar eller förklaring till hur ni röstar om ni vill, men det är inte nödvändigt.
Här kommer bakgrunden till varför jag undrar:
Från någon version sedan så blev det möjligt att via Trade byta/sälja Items som man har Lootat i Party/Raid till andra medlemmar i gruppen, inom en begränsad tid. Anledningen var troligen för att minska belastningen på Game Masters vid fel lootning, då man tidigare fick öppna en Ticket, varvid Game Mastern sedan flyttade prylen manuellt mellan karaktärerna.
Men detta har även öppnat upp möjligheten att Needa på prylar man inte kan använda, vill ha eller behöver för att sedan, (om man vinner), via Trade skänka eller sälja prylen till någon annan i gruppen och därmed öka chansen för en vän att få den eller tjäna en rejäl hacka vid en försäljning.
Jag själv brukar delta i PUGs rätt ofta, har nog varit med om det mesta och blev igår kväll utsatt för detta. Jag spelade då en lvl-64 Resto Druid och blev ombedd att hjälpa till att Heala i en grupp i någon instans i Outland, lade aldrig namnet på instansen på minnet. Jag kände ingen i gruppen men tänkte att det kunde vara kul ändå, och så brukar det ju kunna droppa någon fin pryl emellanåt.
(PUGs = Pick Upp Group = en grupp med för varandra okända människor.)
Allt rullade på fint ända till sista bossen, alla lootade artigt och korrekt, men den sista bossen droppade en caster cloak, (med spellpower, stamina och intelligens), som var en uppgradering både för mig och en Mage. Både han och jag needade naturligtvis, men plötsligt så needade även tanken som var en Death Knight och tyvärr så vann han naturligtvis också.
Jag ifrågasatte varför och han svarade helt fräckt att det var för att kunna använda trade. Ingen annan verkade bry sig och ganska så snabbt därefter så equippade Magen cloaken, jag kollade det själv med Inspect eftersom jag misstänkte just detta.
Personligen så tycker jag att det var väldigt fult gjort, jag needade inte på plate prylarna som droppade tidigare eller defence cloaken. Och eftersom Magen antingen snabbt accepterade detta förfarande eller redan hade en deal med Tanken så tycker jag inte att han skötte sig moraliskt riktigt han heller.
Nu var inte det här någon större katastrof för mig, jag kunde ju ha förlorat till Magen ändå och skulle ändå säkert ersatta kappan med någon annan efter några levlar, men fusk och bedrägeri har jag lite svårt för.
Både Tanken och Magen har jag satt på Ignore, för att jag ska komma ihåg att inte köra någon instans med dem igen. |
|
| Back to top |
|
 |
Fairlane

|
Posted: Mon Oct 19, 2009 7:34 am Post subject: |
|
|
Nej det är inte ok att göra så...har själv aldrig varit med om det..men däremot har jag varit i pug grp som folk glömt bort att needa när dom egentligen hade velat..men det har alltid löst sig genom att den som fick just det item har givit det till den berörda personen...så det är på gott och ont detta att man kan trada soulbound item i 2h (eller vad det nu är) med dom andra som man varit i samma grp som..
Men du gör rätt att köra ignore på dom..och dom lär nog få problem om dom fortsätter så där...ryktet går snabbt och dom som inte kör en rättvis stil får oftast lida för det... |
|
| Back to top |
|
 |
dackie
|
Posted: Wed Oct 28, 2009 4:25 am Post subject: |
|
|
Sjävl har jag varit med om traid görs inom gruppen.. när någon needar och sen upp täcker att den inte var så bra som man först trodde, då har nästa person i need listan fått den.. händer rätt ofta i VoA raid.. då kör dom oftas master loot... jag tycker att de är bra att dom har ändrat de så att man har chans att ändra sig...
Men visst de finns dom som missbrukar de.. men de funkar inte i längden.. _________________ -Skullcrusher-PvP-
DK-Tank-LvL80-PvP-Diabloknight-Hord Kör ej
Paladin-1Tank-2Battle Specc-LvL80-PvP-Deusvult-Hord Alt
Mage-??-LvL??-PvP-Nazûl-Hord
Hunter-1Markmanship-2Survival-LvL80-PvP-EldoriaMoria-Hord Main |
|
| Back to top |
|
 |
Midaros

|
Posted: Fri Oct 30, 2009 5:03 pm Post subject: |
|
|
| dackie wrote: | | jag tycker att de är bra att dom har ändrat de så att man har chans att ändra sig... |
Jo, det kan jag väl åtminstonde delvis hålla med om.
Men jag tror att du missförstod mig, jag menade inte om Blizzard hade gjort något fel, utan om det är fel att som du säger "missbruka" detta.
För då kan man vinna prylar som man inte kan eller vill använda och sedan sälja dem till den högstbjudande eller i förväg planera med någon att man ska needa på varandras prylar för att sedan byta och därmed öka sina vinstchanser på de andras bekostnad.
[EDIT] Hmm, 63 stycken visningar men bara 3 röster förutom min egen...  |
|
| Back to top |
|
 |
dackie
|
Posted: Sun Nov 01, 2009 3:25 am Post subject: |
|
|
Ah... tror inte jag förstog röstningen.. på sidan..
själv klart är NEJ och inte ja som jag rösta på innan..
Mer jag tänker på vad du menar.. så vet jag inte hur man ska göra åt skiten.. dom kommer nog alltid att finnas...
Säker sätt är vell att köra via gillet eller dom man har i friends list..
Annars får man karnske räkna med att finns en risk att bli ut lootad..
Men Midaros.. du har vell spelat wow i så många år nu så du borde inte vara så arg över att ninja lootning finns.. eller menar du att de är en trend som har kommit nu senare efter nya patchen?
Jag har inte upptäckt i instanser med gear från 200 till 245 förekommer så mycke. eller rättare sakt ingen gång. _________________ -Skullcrusher-PvP-
DK-Tank-LvL80-PvP-Diabloknight-Hord Kör ej
Paladin-1Tank-2Battle Specc-LvL80-PvP-Deusvult-Hord Alt
Mage-??-LvL??-PvP-Nazûl-Hord
Hunter-1Markmanship-2Survival-LvL80-PvP-EldoriaMoria-Hord Main |
|
| Back to top |
|
 |
Midaros

|
Posted: Sun Nov 01, 2009 9:08 pm Post subject: |
|
|
| dackie wrote: | | Men Midaros.. du har vell spelat wow i så många år nu så du borde inte vara så arg över att ninja lootning finns.. eller menar du att de är en trend som har kommit nu senare efter nya patchen? |
Nja, nu blev jag väl inte sååå arg, men jag kommer alltid att försöka kämpa mot orättvisor.
Tycker väl inte heller att det verkar vara någon ökande trend, snarare är det väl på nedgång, för det verkar vara mindre och mindre folk som kör instanser utanför sina gillen eller kompis kretsar.
Men i just det här frågan så kan det faktiskt komma att bli en ny standard, för om alla i gruppen skulle vara överrens och needa på allt som droppar från början och igenom hela instansen, för att sedan på slutet byta prylar och göra dealar, är så skulle det ändå vara ganska rättvist och inte riktigt ninja looting.
Så vad jag ville med röstningen var att se åt vilket håll det lutar, så att det inte bara är jag som har "fastnat" i gamla vanor och spår. |
|
| Back to top |
|
 |
|
|
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group - Design: niedermayr.cc for phpbbstyles.eu World of Warcraft and Blizzard Entertainment are trademarks or registered trademarks of Blizzard Entertainment in the U.S. and/or other countries.
|